Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Kortspår vs längre fartspår | 1, 2 >> 5 besök senaste veckan (8215 totalt) |
För många år sedan fick jag en log för en liknande bil som var 6 sekunder snabbare än mig på ett varv kring Knutstorp. Förutom att det var nyttigt att se var jag var långsam hittade jag även att jag var snabbare igenom idioten...
I loggarna märktes att spårval och hastighet var olika, det är i huvudsak i ingången till kurvan det var olika spårval. Nu har jag inte kvar loggarna men bilden visar ungefärligt spårval. Min teori är att i långsamma kurvor kan det löna sig att åka kortare väg även om man tappar i hastighet. Detta för att med högre hastighet måste man köra längre väg och därmed spenderar man längre tid igenom kurvan. Med lägre hastighet kör man kortare väg men hastigheten är ändå så hög att man vinner på den kortare körsträckan. I kurvor med högre fart borde vinsten bli mindre då skillnaden i hastighet mellan spåren blir mindre och den kortare vägen spelar mindre roll. Har inte kunnat testa om man gör liknande vinst i utgången av idioten... Har någon upplevt samma fenomen? PS Kan inte reglerna för "code 60" men är förundrad över att de tävlande inte kör kortaste vägen när man ser detta på TV. Varvtiden bör ju bli mindre ju kortare väg man kör i 60... "Virtual Safety Car" är baserat på sektionstider så där blir det inte samma sak. _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||||
Intressant ämne! Helt klart rätt, s=v*t gäller ju även på racebanan. Just på Knutstorp så finns det några ställen, där idioten är ett, där man ibland tycker att en udda linje ger lägst varvtid. Ett av områdena där dataloggningen hjälper massor vid förarcoachning.
Har tävlat i TCR-bil under året i Creventics 24H Series där Code 60 används och har provat just det, att köra en så rak linje som möjligt från kurvcentrum till kurvcentrum. Problemet är att det ju finns en varvtid som man inte får köra under. Farthållaren på bilen ser till att man inte kör över 60 km/h, men ändå så blir ofta varvtiden för låg när man gör så, gissningsvis för att banans Code 60-varvtid är beräknad på officiella längden = ungefär idealspår för fri fart. Nästa problem blir att man kör igenom en massa skräp på banan genom att ligga utanför idealspår. Mycket lättare att tappa några sekunder på en onödig sladd efter att man plockat upp en massa skräp på bakdäcken än vad man kan tjäna under Code 60. Sporten blir istället att köra till rätt varvtid, ofta genom att vara lite för snabb (några tiondelar sådär) genom sektor ett och två och sedan bli coachad på radio om hur mycket man ska släppa av i sektor tre. |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
OK, då har jag fått lära mig att "code 60" också är baserat på varvtid vilket förklarar varför jag tycker de kör konstigt.
_________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||||
Har du också sett detta på en "idioten-log"? Även testat ett kort spår på utgången ur idioten? _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||||
I just idioten är ju det spår man kommer runt med snabbare än det man inte kommer runt med (det är snabbare på det svarta)
Annars är det väl att korta vägen man kör långsamt(dvs farten vid apex är nog ganska ointressant) , men ändå ha nån form av acceleration ut (dvs inte hamna alltför knas). Men när man är jagad så gäller det ju att inte släppa till nåt, och då flyger logiken ut. |
||||
Den här trådens ämne är kanske racingens kärna när det kommer till att vara snabb på riktigt?
Dvs ha förmågan att känna var man tappar eller vinner tid på ett längre eller kortare spår. Oftast vinner man nog på ett kortare spår. I denna ganska bra gratisbok drivs samma tes: https://www.vboxmotorsport.co.uk/ind _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
+1, det finns många svar på den frågan. I ett kval skulle jag säga man kan fälla dom över om man kört rätt eller ej först när man går på bromsen ner i lito. _________________ Pontus Fyhr |
||||
Ett ställe jag tycker det borde finnas massa tid att hämta med tajt spår in i kurvan är in i Mjölby på Mantorp. Det är ju skitlångt in till apex om man ligger ut åt vänster längs rakan. Jag ligger en bit in från vänsterkanten normalt men har testat några gånger att ligga höger om mitten men har inte kommit fram till hur man kan göra för att tjäna på det. Får testa lite hur man trailbrakear o kolla på loggar på vmin och fart uppför backen. Tycker det borde finnas nåt sätt att vinna på det, det är ju en bunt billängder man slipper, även om nu det inte är en speciellt långsam kurva då.
_________________ Magnus Thomé |
||||
Jämfört med idioten så har man ju bra mycket högre ingångshastighet där så den där sträckan kanske spelar mindre roll. Där handlar det om att behålla farten från rakan också. Eller tänker jag snett? _________________ Martin Öberg |
||||
Max hastighet vid "apex" och så snabbt till fullgas som möjligt är ett annat sätt att titta på såna kurvor. Då blir ju vägen till apex trailbrake och spåret blir medlet att uppnå målet, inte ett mål i sig. Lite som in i kvarnen, ner med hastigheten till nåt där det går att kasta in med lämplig resulterande hastighet för att kunna hålla innerkanten. |
||||
Jo, trailbrake förstås. Under broms så börjar man gena lite mjukt in mot höger lite tidigare. Och då ger ju förflyttningen mot höger ett kortare påslag i varvlängd totalt sett. Det här tror jag är det spåret som är det gängse vanligaste använda snabbaste idag där. För om man ligger längre åt höger initialt så blir turn in skarpare och påverkar hur hårt du kan ligga på bromsen där. Typ.
Men det är ändå en ganska lång sträcka som tar onödig tid, banan är ju sjukt bred. Det speciellt med kombinationen att kurvan är hela 180 grader. Magkänslan, inte det minsta kunskap alltså , säger "borde det inte gå" att optimera aningens till med att ligga längre till höger än dagens gängse spår? Gissar att det är genandet som gör det försumbart men men... _________________ Magnus Thomé |
||||
Har pratats om denna sak tidigare men det är mycket intressant. Finns en gammal tråd här som jag startade.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Tror att det beror i första hand på hur det ser ut efter kurvan, är det en raksträcka så lönar det sig att ta ett vidare spår. Men är det en serie av kurvor ska man åka tight för att sedan gå ut och ta ett vidare spår i den sista kurvan innan rakan. Sen påverkar det ju såklart vilken bil man har, mycket grepp i förhållande till effekt får ett annat optimalt spår. Tror även att diffbroms och i vilken sida bilen driver påverkar, trailbraking och åka tight upplever jag bra med framhjulsdrift då man spar tid in till apex pga kortare väg och man undviker understyrning. Tyvärr är jag inte så bra på att köra så det kan ju handla mycket om hur bra man utför att åka tight jämfört med att åka längre väg. Dvs om man inte utnyttjar tillgängligt grepp tillräckligt bra i ett av fallen är det ju solklart vilken variant som går snabbast. Det är väl sådant en proffsförare är mycket bra på. Tror man ska prova att köra ett antal varv med varje koncept och sen kolla i loggarna. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||
Magnus: Kan absolut fungera i Mjölby också. Vinsten är mindre för kortare spår då kurvradien är större = mindre skillnad i sträcka mellan olika spår. |
||||
Tar ju en evighet att ta sig in från väsnterkanten även med trailbrake och lite genande
https://youtu.be/zt_942OMkTc?t=53
Ja precis, med riktigt mycket hk/kg och sämre sidogrepp så brukar ju V-spår vara modellen _________________ Magnus Thomé |
||||
Jag har med vissa bilar upplevt Inbromsningen inför Mjölby hoppig och hal längst ut till vänster, jag brukar numera sedan ett par år lägga mig en bilbredd in och sedan gå med trailbrake in mot apex, hittade bara en 3år gammal film: https://vimeo.com/228662645 Kört en del långlopp genom åren och har sedan man börja köra porsche fått lära om mig och åka kortare spår och mer aggressivt bromsa sent och hålla med bromsen in i kurvan. Tidigare i långlopp har man bromsat klart och sedan svängt. Turbon jag kör nu funkar det i vissa fall och vissa fall inte. Depåkurvan på Gelleråsen tex så måste jag ballonga mer framåt slutet för att inte understyra när jag går på gas, tappar en hel del mid corner som jag vinner i slutet pga att jag kan gå på gas tidigare. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Fantastiskt kul tråd. Måste komma till skott och kolla min logg från Sturup. Min minnesbild när jag satt och analyserade logg från kurvan efter startrakan (Börjes) att jag hittade samma fenomen med två olika spår. Bägge spåren hade gemensamt att ugången var i princip identiska. Däremot var det ena spåret med rejält med "höjd" och betyldligt högre hastighet genom. Det andra var tajt in i ingången med lägre hastighet. Det tajtare spåret hade lägre sektortid. Får se om jag får tummen loss och kan visa en bild..
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Intressant! Undrar om jag har några bra GPS-loggar från när jag provade olika spårval där - ska kolla... Provade ett tag (vi kan kalla detta alt 1) att ta ganska hög höjd (och vara nära depåutfarten) och försöka få bra utgångsfart. Provade sedan att (vi kan kalla detta alt 2) gå in med ett något lägre och tightare spår - vilket verkade fungera bättre (kändes så men vill verkligen kolla loggar - jag slängde mest ett öga på vilket varvtal jag hade i slutet av efterföljande raka). Jag tyckte att jag exempelvis kunde bromsa lite senare (och trailbreaka till viss del) med alt 2 och ändåså få in bilen, vilket antagligen beror på att bankningen är väl en aningens mer i det spåret. Men som sagt, detta var mer känsla, vill se på mina loggar... _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||||
Ammeeehh... Jag kör som en kratta så det där med lika utgång är lite sådär
Nåväl, rött spår är tiondelen snabbare i sektionen trots betydligt lägre hastighet. Blått spår är ju å andra sidan omväg via flygplatsen . _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Tack Eddie, de där graferna visar ungefär vad jag syftade på med mina alt 1 (blåa kurva) och alt 2 (röd kurva).
Här är väl nog ett exempel på ett medeltight spår - ett sorts mellanting mellan det röda och blåa spåret - vilket väl blir ett lila spår då https://www.youtube.com/watch?v=82lw _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||||
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Kortspår vs längre fartspår | 1, 2 >> 5 besök senaste veckan (8215 totalt) |